Neki od čitatelja su sigurno upoznati sa konceptom „Četiri faze učenja“ koji se pojavio 60-ti godina u SAD-u. On kaže da svatko tko uči prolazi kroz:
- Fazu nesvjesne nekompetencije
- Fazu svjesne nekompetencije
- Fazu svjesne kompetencije
- Fazu nesvjesne kompetencije.
Ako gledamo prosječnog prodavača on prolazi kroz:
- Fazu – ne treba to meni!
- Fazu – treba to meni!
- Fazu – sad to znam napraviti!
- Fazu – kako da to primijenim sa kupcem?
Četvrta faza je faza u kojoj sav trud koji je netko uložio u jačanje prodajnog nastupa može pasti u vodu i biti uzaludan.
Iz kojeg razloga? Strah od reakcije kupca – pogotovo ako je to kupac koji poznaje nas (možda i godinama) i dobro poznaje naš način komunikacije i nastupa u razgovoru.
I zaista – rizičan je to trenutak kad odlučujemo primijeniti nešto novo u našem prodajnom nastupu – nevezano radi li se o potpuno novom ili postojećem kupcu. Strah koji osjećamo u tom trenutku može nas paralizirati, učiniti nesigurnim, a samim tim i naša izvedba novog umijeća, tehnike ili principa može dramatično patiti te time donijeti više štete i koristi – pogotovo ako kupac osjeti da „nešto nije u redu“.
Što učiniti kako bi smanjili ovaj rizik?
Evo nekoliko stvari koje možete učiniti:
- Budite sigurni da ste tehniku koju želite primijeniti ranije dovoljno puta uvježbali.
- Odradite završni „sparing“ sa osobom od povjerenja koja će vam dati iskren i detaljan feedback o tome kakva je bila vaša izvedba.
- „Ne grizite više nego što možete odgristi“ – samo manji dio vašeg nastupa neka bude nov.
- Za prvu primjenu neke nove tehnike izaberite „nisko rizičnu“ situaciju u kojoj – i ako dođe do problema – neće doći do većih negativnih posljedica (npr. redovit obilazak dobro poznatog kupca sa kojim imamo dobar odnos ili pak razgovor sa novim kupcem u trenutku kad više nemate što izgubiti).
- Imajte na umu – obično su naši strahovi od moguće negativne reakcije kupca „prenapuhani“. To je tipično ljudsko ponašanje.
- Prakticirajte radoznalost – radujte se bilo kojoj reakciji kupca jer će vam ona biti poučna i puno će vam značiti za buduće pokušaje.
U konačnici, vaša odluka o početku primjene novo stečene vještine u prodajnom razgovoru dramatično je važan korak prema odgovoru na pitanje:
„Vladate li vi vašim prodajnim vještinama ili vladaju li one vama?“.
A, ako zaista želite odgovor na ovo pitanje kad ste VI i vaše prodajne vještine u pitanju, posjetite www.ptc.hr i otkrijte kako on glasi.